Groepsreis 31 oktober 2015

30-10-2015 23:31

In een groep van 6 mensen vertrekken, Hans, Herman en Gijsje, Jenny, Henk en Dieuwke zaterdag 31 oktober weer naar Albanië. Ze zullen Renato in Tirana in de loop van de middag ontmoeten. De volgende dag zondag 1 november zullen zij een gezamelijke dienst bijwonen in Shkoder. De groep ziet hier erg naar uit, omdat geen van allen al eerder een kerkdienst in Shkoder heeft meegegemaakt. Op maandag staat de reis naar Korce in de planning. Een urenlange reis door de bergen naar het zuidoosten van Albanië. De ontmoeting In Korce is altijd emotioneel vanwege de vele bekenden in moeilijke omstandigheden die we daar zullen treffen. Door huisbezoeken te doen en gesprekken te hebben, zullen we ontdekken waar we praktisch kunnen ondersteunen en wie en wat we in gebed kunnen opdragen. Deze zigeunergroep die we al jarenlang bezoeken dragen we in ons hart en met name Linda, de contactpersoon daar, die enorm veel inzet toont in ondersteuning van haar eigen mensen. We verwachten met een heel aantal vrouwen samen te komen om letterlijk lief en leed te delen, maar ook om de bijbel te openen en te ontdekken wat God ons die middag wil leren. Woensdag maken we de lange reis weer terug naar Tirana. Donderdag bezoeken we de vrouwengevangenis, altijd een zeer indrukwekkend geheel. Het andere deel van de dag gaan we mensen thuis bezoeken en zullen we horen hoe het met hen gaat. De planning is gemaakt, we zijn vol verwachting en zien uit naar wat komen gaat! Namens de groep, Dieuwke

Zaterdag 31 oktober:

Om 16:17 (zelfde tijd als in Nederland) landde het vliegtuig in Tirana, daarna zijn ze doorgereden naar het hotel.

Zondag 1 november:

In Skhoder hadden we een bijzondere kerkdienst, het was een gezamenlijke dienst van 2 kerken. Clody sprak over de liefde van Christus in ons als nieuwe natuur en Renato vertaalde. In het bejaardenhuis, waar we ook heen gingen, bespeurden we een andere geest dan voorheen. De nieuwe directeur is een verademing. Hij heeft oprecht grootse plannen, maar is ook realistisch. Er gaat volop geschilderd worden, de wc’s worden opgeknapt (is momenteel verschrikkelijk) en het personeel moet echt werken. Een man van no-nonsens, maar wel met een sociaal hart. We zijn er erg blij mee. Tijdens het bezoek bij Violetta thuis hebben we haar prachtige schilderijen gezien. Stuk voor stuk origineel en ontroerend. Het was een bijzondere dag.

In bejaardenhuis
Schilderij van Violetta
Nieuwe Directeur

Maandag 2 november:

Onderweg naar Korce kwamen we langs de grens met Macedonie.

´s Middags 4 bezoeken gedaan. Twee bij gezinnen die we nog niet kenden. Heel verheugd waren we dat de vader van een ons bekend gezin nu volop aan het werk is. Zijn vrouw straalde. Hij is schilder en heeft met gestuurd verfgereedschap en een minikrediet de handen flink uit de mouwen gestoken.

Dinsdag 3 november:

Vandaag bij zigeuners geweest die op de vuilnisbelt wonen. Twee zeer arme families, we gaan nog overleggen hoe we hen kunnen helpen. Het was heel ontroerend om met hen te bidden. Ze krijgen in elk geval al een paar maanden maandelijks een voedselpakket.

Het jongste kind van de man op de foto zit in een weeshuis vanaf een half jaar oud. Ze konden het kind geen eten geven. Hijzelf is ook in een weeshuis opgegroeid, maar is nu helemaal alleen met zijn vrouw en 2 jongetjes. Hij werkt hard met het verzamelen van plastic en verdient 2 euro per dag. Ze wonen in een varkenshok geïsoleerd met plastic. Ze moeten ook ongeveer 30 euro huur betalen per maand.

´s Middags kwamen we samen met de vrouwengroep, ook zigeuners.
Er was veel belangstelling, ook bij tieners.

Woensdag 4 november:

Woensdag we weer terug gereden, de lange tocht door de bergen naar de anderen kant van Albanie.
Vooraf hebben we een lang gesprek gehad met Linda over haar persoonlijke noden en hoe te handelen
in de gezinnen, financieel en praktisch.

Donderdag 5 november:

Vandaag in de vrouwengevangenis geweest,bij vrouwen die in voorarrest zitten. Verschillende vrouwen waren al christen geworden. Het was een bijzonder fijne bijeenkomst.

De gevangenis:

Vrijdag 6 november:

Renato heeft ons wat van de cultuur van zijn land laten zien.
We waren diep onder de indruk.